آموزش اسکریپت نویسی

آموزش اسکریپت نویسی پوسته گنو-لینوکس

آموزش اسکریپت نویسی

آموزش اسکریپت نویسی پوسته گنو-لینوکس

راهنمای آموزشی BashGuide

من در حال ترجمه راهنمای آموزشی  می‌باشم، با نام BashGuide که به صورت مشترک ایجاد و نگهداری می‌شود، اما مؤلف اصلی آن Lhunath می‌باشد. این راهنمای آموزشی، بخشی از Greg's Wiki می‌باشد که گسترده‌تر از این راهنماست، و شامل چند بخش قابل توجه از جمله BashFAQ که در برگیرنده بیش از یک‌صد پرسش و پاسخ رایج است، و BashPitfalls در برگیرنده بیش از چهل مورد اشتباهات رایج در Bash و BashSheet و چندین فایل جداگانه در تشریح گسترده‌تر مباحث این راهنما می‌باشد، که در این راهنما به آن‌ها لینک داده شده است.

مجموع آن‌ها قریب دویست فایل است، که برخی از آن‌ها خود به تنهایی چندین صفحه می‌باشند. احتمالاً پس از تکمیل ترجمه راهنما به نوبت آن‌ها را ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار خواهم داد.


من در ترجمه این راهنما برای درج اشارات تلویحی و افزودن قابلیت تشخیص بیشتر به خط فرمانها، یک رنگ آمیزی خاص به شرح زیر را به کار برده‌ام:
برای فرمانها(اعم از دستورات داخلی، خارجی و برنامه‌های کاربردی) از این رنگ مانند cd
برای کلید واژه‌های bash از این رنگ مانند]] یا do
برای کاراکترهای ویژه از این رنگ مانند && اما نه در تمام موارد
برای متغیرها از این رنگ مانند PATH
برای گزینه‌های دستور از این رنگمانند ‎-f
برای توابع از این رنگ مانند ‎ function()
برای داده‌ها از این رنگ مانند story
خروجی در ترمینال و برای لینک‌های خارج از راهنمااز این رنگ مانندBashGuide
برای لینک‌ به بخش دیگری از این مجموعه از این رنگ مانند نقل‌قول‌ها که در حال حاضر تا تکمیل شدن ترجمه کار نمی‌کنند.
برای خطا در خط فرمان از این رنگ

و از این رنگ برای شناسه‌ها و بعضاً نمایان کردن برخی از قسمت‌ها و همچنین تاکید در متن استفاده شده است، سعی کرده‌ام تا آنجا که ممکن است آن را رعایت نمایم ولی امکان دارد که گاهی از نظر دور مانده باشد.
همچنین تلاش بسیاری شده که از بهم ریختگی و دگرگون شدن خط دستورها که در میان متن فارسی(متن چپ به راست در میان متن راست به چپ) درج شده‌اند و در نوشته‌های وبلاگها بسیار با آن برخورد نموده‌ام به طور جدی پرهیز نمایم. لطفاً اگر با موردی در این راهنما یا ترجمه‌های قبلی برخورد نمودید، اطلاع بدهید. ممنون خواهم شد.

محمود پهلوانی



راهنمای bash